Katalog sprzętu i uzbrojenia – Samoloty
SAMOLOTY MYŚLIWSKIE I WIELOZADANIOWE
Samolot myśliwski typu F-9
Wzorzec z reala – F-22
Samolot myśliwski produkowany przez firmę Ronon Air Tech (dawniej Razor Air Tech)– jest to samolot myśliwski wywalczania przewagi powietrznej. Historia samolotu i konstrukcja opisana jest na stronie PRODUKCJA RAT – Samolot F-9
Samolot F-9 jest dwusilnikowym średniopłatem, własnościach „stealth” z podwójnym statecznikiem pionowym, komorami uzbrojenia oraz trójpodporowym podwoziem z kółkiem przednim. Uzbrojeniem stałym samolotu jest sześciolufowe działko kalibru 20mm umieszczone oraz 3 komory uzbrojenia – centralna z 6 węzłami podwieszeń i dwie boczne mające po jednym węźle dla lekkich pocisków rakietowych bliskiego zasięgu. Istnieje możliwość zamontowania 4 węzłów podskrzydłowych – jednak przy utracie własności „stealth”.
Eksploatowany obecnie tylko w odmianie jednomiejscowej – F-9A
Ilość samolotów w użytku Sił Powietrznych RB – 32
Dane taktyczno-techniczne:
Rozpiętość – 13,56 m
Długość – 18,92 m
Wysokość – 5,08 m
Masa własna – 19700 kg
Masa startowa max. – 38000 kg
Prędkość maksymalna – 2400 km/h (Ma 2,25)
Prędkość przelotowa – 1960 km/h (Ma 1,82)
Pułap praktyczny – 20000 m
Zasięg – 3250 km (maksymalny do przebazowania)
Zasięg bojowy – 2960 (z dwoma zbiornikami dodatkowymi)
Bojowy promień działania – 760 km (konfiguracja „gładka”)
Uzbrojenie:
– działko napędowe 6-lufowe kal. 20 mm
– 6 kierowanych pocisków rakietowych „powietrze-powietrze” średniego zasięgu (zamiennie – bomby)
– 2 kierowane pociski rakietowe „powietrze-powietrze” bliskiego zasięgu
Pokładowy wielozadaniowy samolot myśliwski typu FA-5
Wzorzec z reala – F-18
Pokładowy, wielozadaniowy samolot myśliwski produkowany przez firmę Ronon Air Tech (dawniej Razor Air Tech). Jest to podstawowy typ samolotu wielozadaniowego używany na lotniskowcu ORB „Republika Bialeńska”.
Samolot FA-5 jest dwusilnikowym średniopłatem, z podwójnym usterzeniem pionowym oraz trójpodporowym podwoziem z kółkiem przednim. Posiada hak do hamowania samolotu systemem lin na pokładzie, wzmocnione przednie podwozie z zaczepem do katapulty oraz skrzydła składane do hangarowania. Uzbrojeniem stałym samolotu jest sześciolufowe działko 6-lufowe kalibru 20 mm umieszczone centralnie w przedniej części kadłuba kadłuba oraz 9 węzłów uzbrojenia – trzy podkadłubowe, po dwa podskrzydłowe i po jednym na końcu każdego skrzydła.
Eksploatowany obecnie tylko w odmianie jednomiejscowej – FA-5
Ilość samolotów w użytku lotnictwa morskiego MW RB – 72
Dane taktyczno-techniczne:
Rozpiętość – 12,3 m (9,94 m – do hangarowania)
Długość – 17,1 m
Wysokość – 4,7 m
Masa własna – 14500 kg
Masa startowa max. – 23540 kg
Prędkość maksymalna – 1915 km/h (Ma 1,8)
Prędkość przelotowa – 1060 km/h
Pułap praktyczny – 15000 m
Zasięg – 3350 km (maksymalny do przebazowania)
Zasięg bojowy – 2020 (ze zbiornikiem dodatkowym)
Uzbrojenie:
– działko napędowe 6-lufowe kal. 20 mm
– 6200 kg uzbrojenia podwieszanego
Wielozadaniowy samolot myśliwski typu F-2
Wzorzec z reala – F-16
Wielozadaniowy samolot myśliwski produkowany przez firmę Razor Air Tech – jest to podstawowy typ samolotu bojowego w Siłach Powietrznych RB, używany zarówno do zadań wywalczania przewagi powietrznej, obrony powietrznej oraz ataków na cele naziemne. Historia samolotu opisana jest na stronie: PRODUKCJA RAT – Samolot F-2
Samolot F-2 jest jednosilnikowym średniopłatem, z pojedynczym statecznikiem pionowym oraz trójpodporowym podwoziem z kółkiem przednim. Uzbrojeniem stałym samolotu jest sześciolufowe działko kalibru 20mm umieszczone z lewej strony kadłuba u nasady skrzydła oraz 9 węzłów uzbrojenia – jeden podkadłubowy, po trzy podskrzydłowe i po jednym na końcu każdego skrzydła.
Ilość samolotów w użytku Sił Powietrznych RB:
– F-2A – 28
– F-2B – 8
– F-2C – 126
– F-2D – 36
Użytkowane odmiany:
1. F-2A
Starsza
jednomiejscowa odmiana samolotu F-2, która posiada nieco uboższą
awionikę i mniejsze możliwości przeprowadzania ataków na cele naziemne
oraz mniejszy udźwig uzbrojenia (5450kg) – słabszy od nowszych wersji
samolotu silnik ma ciąg 67,1 KN bez dopalania i 111,2 KN z
dopalaniem. Samolot obecnie używany w eskadrach obrony powietrznej.
2. F-2B
Dwumiejscowa
odmiana szkolno-bojowa samolotu powstała na bazie F-2A – samolot poza
nieco zmniejszonym zapasem paliwa ma podobne możliwości bojowe do
jednomiejscowych F-2A – i w razie potrzeby może być używany w walce
podobnie jak odmiany jednomiejscowe. Samolot używany w eskadrach obrony
powietrznej wyposażonych w F-2A.
3. F-2C
Nowsza
jednomiejscowa odmiana samolotu F-2 – przy bardzo zbliżonym płatowcu,
samolot ma bardziej zaawansowaną awionikę oraz większe możliwości ataków
na cele naziemne przy użyciu broni precyzyjnej. Samolot ma udźwig
uzbrojenia zwiększony do 7700kg oraz mocniejszy silnik o ciągu 76,3 kN
bez dopalania i 127 kN z dopalaniem. Samolot używany w eskadrach
lotnictwa taktycznego.
4. F-2D
Dwumiejscowa
odmiana szkolno-bojowa, analogiczna do F-2B – ale z awioniką, zespołem
napędowym i innymi cechami charakterystycznymi dla F-2C. Samolot
podobnie jak F-2B zachował pełne zdolności bojowe takie jakie posiada
F-2C, przy nieco zmniejszonym zasięgu.
Dane taktyczno-techniczne (dla F-2C)
Rozpiętość: 9,45m
Długość: 15,05m
Wysokość: 5,1m
Masa własna: 8275 kg
Masa startowa: 19185kg
Prędkość maksymalna: 2125 km/h
Pułap praktyczny: 15250m
Zasięg: 3650 km (maksymalny do przebazowania)
Promień działania:
– na dużej wysokości: 550-1100 km w zależności od uzbrojenia i zbiorników dodatkowych
– na małej wysokości: 220-450 km w zależności od uzbrojenia i zbiorników dodatkowych
Uzbrojenie:
– działko napędowe 6-lufowe kal. 20mm
– 7700 kg uzbrojenia podwieszanego
Lekki samolot myśliwski typu F-1
Wzorzec z reala – prototypy F-20
Lekki samolot myśliwski produkowany przez firmę Razor Air Tech – jest to starszy typ samolotu myśliwskiego w Siłach Powietrznych RB, używany do zadań obrony powietrznej, rozpoznania i szkolenia. Samolot posiada ograniczone w zasadzie do bomb niekierowanych możliwości atakowania celów naziemnych. Historia samolotu opisana jest na stronie: PRODUKCJA RAT – Samolot F-1.
Samolot F-1 jest niewielkim dolnopłatem, o skrzydłach o obrysie trapezowym i pojedynczym stateczniku pionowym. Posiada jeden silnik turboodrzutowy o ciągu 76 KN (127 kN z dopalaniem) i podwozie klasyczne, trójpodporowe z kółkiem przednim. Uzbrojenie stałe zostało zamontowane w przodzie kadłuba i składa się z dwóch działek lotniczych o kalibrze 20mm, natomiast uzbrojenie podwieszane jest przenoszone na jednym węźle podkadłubowym, 4 węzłach podskrzydłowych i 2 węzłach znajdujących się na końcach skrzydeł. W odmianie rozpoznawczej przód kadłuba jest wydłużony i mieści aparaturę rozpoznawczą, w tym zespół kamer, znajdujących się pod nosową częścią kadłuba.
Ilość samolotów w użytku bieżącym Sił Powietrznych RB:
– F-1A – 28
– F-1B – 16
– RF-1A – 28
Użytkowane odmiany:
1. F-1A
Jednomiejscowa odmiana samolotu F-1, przeznaczona do roli samolotu myśliwskiego, przechwytującego. Użytkowana w eskadrach obrony powietrznej.
2. F-1B
Dwumiejscowa odmiana szkolno-bojowa samolotu powstała na bazie F-1A – samolot ma zmniejszone możliwości prowadzenia walki powietrznej (ograniczone w zasadzie do broni lufowej i kierowanych pocisków rakietowych bliskiego zasięgu), mniejszy zasięg i udźwig. Jest używany w eskadrach obrony powietrznej wykorzystujących jako podstawowe samoloty F-1A oraz w lotnictwie szkolnym.
3. RF-1A
Wersja wyspecjalizowana do zada rozpoznawczych, rozwinięta z F-1A – w którym zamiast stacji radarowej w przedniej części kadłuba umieszczono zespół kamer i czujników. Samolot zachował uzbrojenie lufowe i może przenosić kierowane pociski rakietowe naprowadzane termicznie w celu samoobrony.
Dane taktyczno-techniczne (dla F-1A)
Rozpiętość: 8,1m
Długość: 14,2m
Wysokość: 4,2m
Masa własna: 5090 kg
Masa startowa: 11920kg
Prędkość maksymalna: 2600 km/h (2,1 Ma)
Pułap: 16800
Zasięg: 2760 km
Promień działania: 555 km
Uzbrojenie:
– dwa działka 20mm
– 3600kg uzbrojenia podwieszanego